با سلام خدمت کاربران LearningB4A . امروز به درخواست یکی از کاربران در خدمت شما هستیم با آموزش نحوه کار با ToggleButton که یکی از ویوها در B4A است. ToggleButton یک نوع دکمه است که دو حالت داره خاموش یا روشن که نمونه اون رو در چراغ قوه ها مشاهده میکنید. در ادامه با نحوه کار با این ویو آشنا می شوید.

همونطور که گفتیم ToggleButton یک دکمه ای هست که فقط دو حالت داره : خاموش یا همون OFF و روشن یا همون ON .

این نوع کمه دو نوع متن داره که میتونید بهش بدید متن زمان خاموش شدن و متن زمان روشن بودن که  با استفاده از این کد تغییر میکنه :

ToggleButton.TextOn="روشن"

ToggleButton.TextOff="خاموش"

حالا میخواهیم کدی بنویسیم که اگر ToggleButton رو حالت روشن بود با یک پیام به ما نمایش بده روشن و وقتی خاموش شد با پیام به ما نشون بده خاموش . برای این کار باید از این ساب استفاده کنید که میتونید از قسمت دیزاینر اون رو ایجاد کنید و یا از همین جا کپی کنید:

Sub ToggleButton_CheckedChange(Checked As Boolean)
    If Checked=True Then
        Msgbox("دکمه روشن است","")
    Else If Checked=False Then
        Msgbox("دکمه خاموش است","")
    End If
End Sub

با این سورس وقتی که روی دکمه کلیک شد کدهای مورد نظر (که در سورس بالا  نمایش پیام هست و شما میتونید کد هایی که میخواید رو توش بزارید) اجرا میشه اما شاید بخواهیم  که در هر زمان دکمه روشن یا خاموش بود  کد هایی رو اجرا کنه در این موقع ما نمیتونیم از ساب بالا استفاده کنیم چون فقط برای موقعی هست که روی دکمه کلیک میشه برای این کار میام از کد شرطی استفاده میکنیم. اگر اسم دکمه ما ToggleButton باشه میشه به صورت زیر :

If ToggleButton.Checked= True Then ' اگر دکمه روشن بود چه اتفاقی بیوفته
    
Else If ToggleButton.Checked= False Then' اگر دکمه خاموش بود چه اتفاقی بیوفته
        
End If

بقیه قابلیت های ToggleButton مانند ویو های دیگست مثل TextColor برای تنظیم رنگ متن دکمه یا  Typeface برای تغییر فونت دکمه  یا TextSize برای تغییر اندازه متن دکمه ویا Gravity برای تعیین مکان متن (چپ راست وسط و...) و  قابلیت های دیگر .

امیدوارم که از این آموزش خوشتون اومده باشه و موفق باشید