امروز به خواست کاربران یکی از پر کاربرد ترین کد ها که کد نمایش پیام در بیسیک 4 اندروید اندروید هست رو آموزش میدیم.درواقع اگر بخواید چیزی رو در یک مقطع از برنامه به کابر اطلاع بدید یا بخواید چند چیز رو بهش پیشنهاد کنید باید از جعبه پیام استفاده کنید.جعبه پیام نیاز به هیچ کتاب خونه ای نداره. در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم.

کد اطلاع یک موضوع در یک جعبه پیام

Msgbox("متن اطلاع رسانی","تیتر")

شما میتونید بجای عبارت تیتر  کلمه مورد نظرتون رو وارد کنید و همون طور که تو عکس هم میبینید تیتر مسیج باکس هم تغییر میکنه.این پیام فقط برای اطلاع رسانی کاربرد داره چون فقط یک گزینه داره. 




کد پرسیدن یک سوال (بله یا خیر) از کاربر در جعبه پیام و جواب گرفتن از آن

اول یک متغیر  مثل متغیر زیر تعریف میکنیم
Dim x As string

متغیر بالا میتونه از نوع Int هم باشه


x = Msgbox2("متن پرسش","تیتر ","متن کلید بله "," متن کلید بیخیال "," متن کلید خیر",Null)

در قسمت "متن پرسش " سوالتو رو بنویسید برای مثال "آیا قصد خروج دارید؟"

در قسمت "تیتر" عنوان پیامتون رو نمایش میده.

در قسمت "متن کیلید بله " همه میتونید یک گزینه برارید برای مثال :"بله"

در قسمت "متن کلید بیخیال و متن کیلید خیر هم همینطوره .

قسمت Null هم برای نمایش آیکون برای پیام است که اگر میخاید آیکون اظافه کنید بایدمراحل زیر رو انجام بدید.

1.برای قرار دادن آیکون ابتداباید فایل آن را در برنامه وارد کنید.برای وارد کردن یک فایل به پروژه ازستون سمت راست برنامه سربرگ Files Manager را انتخاب یا از منوی Windows آن را فراخوانی کنید. سپس بر روی کلید Add Files کلیک کرده وفایل موردنظر خود را وارد کنید

سپس به جای عبارت Null در قسمت بالاعبارت LoadBitmap(File.DirAssets, "icon.png")) را وارد کنید و به جای icon.png بایستی نام ایکون را وارد نمود(. دقت کنید که در این حالت تو آخردستور دو پرانتز وجود داره.)که میشه مثل کد زیر:

x = Msgbox2("متن پرسش","تیتر ","متن کلید بله "," متن کلید بیخیال "," متن کلید خیر",(LoadBitmap(File.DirAssets, "icon.png"))

حالا باید شرط بزاریم که کاربر اگر روی بله کلیک کرد چه اتفاقی بیوفته یا روی خیر کلیک کرد چی بشه و یا روی بیخیال کلیک کرد چی بشه باید مثل کد زیر عمل کنید:

If x = DialogResponse.POSITIVE Then

'کدهایی که اگر کلید بله انتخاب شود اجرا می شوند


Else If x = DialogResponse.CANCEL Then

'کدهایی که اگر کلید بی خیال انتخاب شود اجرا می شوند


Else If x = DialogResponse.NEGATIVE Then
' کدهایی که اگر کلید خیر انتخاب شود اجرا می شوند


End If

POSITIVE به معنی مثبت

NEGATIVE به معنی منفی

CANCEL به معنی لغو


چند نکته در رابطه با Msgbox2 وجود داره:

اگر به هر یک از سه کلید بالا نیاز نداشتید برای حذف اون کافیه در قسمت متن کلید تنها دو""رو باقی بذارید و نوشته ی داخل اون رو حذف کنید. همچنین می تونید کل کدهای مرتبط باون کلید که در قسمت if وجود داره را هم حذف کنید.دستوراتی که در این بخش ها وارد می شوند حتماً لازم نیست که با عنوان دستور مطابقت کنند. برای مثال در قسمتNEGATIVE می توان دستوری راوارد کرد که کاربر به جای خروج وارد صفحه ی امتیازدهی اپلیکیشن در کافه بازاز شود.در نهایت باید گفت که در این مثال x نام متغیری است که جواب کاربر درآن قرار می گیرد و نام این متغیر می تواند هر چیز دیگری (کاملاً دلخواه)باشد.



کد اطلاع رسانی در قالب ToastMessage

ToastMessage عبارتی است که دریک مستطیل در پایین اپلیکیشن درج شده و پس از مدتی محو می شود.

از ToastMessage بیشتر هنگامی استفاده می شود که کاربر کلید بازگشت رافشار دهد.

در این حالت در یک ToastMessage این متن "برای خروج یک بار  دیگر دکمه ی بازگشت را فشار دهید" نمایش داده میشود

برای نمایش یک ToastMessage میتونید از کد زیر در مکان دلخواه استفاده کنید.


ToastMessageShow("متن مورد نظر جهت نمایش ",False)


در صورتی که در دستور بالا عبارت False نوشته شود ToastMessage مدت کوتاهی نمایش داده می شود و در صورتی که به جای آن عبارت True نوشته شود مدت زمان نمایش آن طولانی تر خواهد شد.خب از این به بعد میتونید که هرپیامی که میخواید به کار برتون بدید



امیدوارم که بتونید استفاده لازم رو ببرید.